Onderzoekers vergelijken de Nederlandse leerlingen met leerlingen uit de EU14: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Wiskunde staat centraal in PISA-2022. Een bijzondere PISA-meting, kort na een periode van scholensluitingen en thuisonderwijs ten gevolge van de coronapandemie.
De wiskundeprestaties zijn sinds 2006 nog niet eerder zo sterk gedaald. Meisjes zijn sterker achteruitgegaan dan jongens en scoren nu voor het eerst sinds 2012 weer lager dan jongens. Omdat de scores van de EU14-landen ook daalden, scoren Nederlandse leerlingen nog steeds hoger dan hun leeftijdsgenoten in deze landen.
Gemiddelde |
Geslacht |
Nederland |
meisjes |
EU14 |
jongens |
Nederland | |
EU14 | |
Nederlandse meisjes | |
Nederlandse jongens |
Nederlandse leerlingen zijn goed in het wiskundige domein Toepassen maar minder goed in Redeneren.
Nederland | |
EU14 |
Meer meisjes dan jongens hebben angst voor wiskunde. Jongens zien wiskunde vaker als één van hun favoriete vakken.
Ik maak me vaak zorgen dat het moeilijk voor me wordt in wiskunde
Ik maak me zorgen dat ik slechte cijfers haal voor wiskunde
Meisjes | |
Jongens |
De daling in leesvaardigheid heeft zich na PISA-2018 versterkt doorgezet. Nederland daalde harder dan de EU14-landen en scoort opnieuw lager dan deze landen gemiddeld. Meisjes en jongens zijn beiden achteruitgegaan maar meisjes scoren nog steeds hoger dan jongens.
Gemiddelde |
Geslacht |
Nederland |
meisjes |
EU14 |
jongens |
Nederland | |
EU14 | |
Nederlandse meisjes | |
Nederlandse jongens |
Ook in natuurwetenschappen zijn we flink achteruitgegaan. Meisjes zijn sterker achteruitgegaan dan jongens, waardoor meisjes niet langer een voorsprong hebben op jongens. Hoewel de score in EU14-landen ook daalde, scoort Nederland nu niet meer hoger dan EU14 gemiddeld.
Gemiddelde |
Geslacht |
Nederland |
meisjes |
EU14 |
jongens |
Nederland | |
EU14 | |
Nederlandse meisjes | |
Nederlandse jongens |
Bijna driekwart (74%) van de 15-jarigen is positief over de hulp van hun docenten toen zij thuis onderwijs moesten volgen.
Ruim de helft (54%) geeft echter aan dat zij achter raakten met hun schoolwerk.
Tijdens de scholensluitingen voelde 30% van de 15-jarigen zich eenzaam, dit zijn vaker meisjes (37%) dan jongens (23%).
Een derde van de leerlingen is onvoldoende geletterd in leesvaardigheid. Een kwart van de leerlingen is onvoldoende geletterd in wiskunde en/of in natuurwetenschappen. | |
Het opleidingsniveau van ouders hangt (net als voorheen) sterk samen met de prestaties van hun kinderen. | |
Meisjes zijn nog altijd minder tevreden met hun leven dan jongens. | |
Ruim een derde van de leerlingen voelt soms of vaak druk om online te moeten zijn en berichten te moeten beantwoorden als ze in de les zitten. |
download het rapport download de figuren
Of ga terug naar pisa-nederland.nl