PISA-2018

Scholieren vormen de toekomst

PISA monitort elke drie jaar de prestaties van leerlingen wereldwijd in leesvaardigheid, wiskunde en natuurwetenschappen. Hoe goed zijn zij voorbereid op hun rol in onze maatschappij?

In oktober, november en december 2020 verschijnen vier nieuwe rapporten die dieper ingaan op de resultaten van PISA-2018 op het gebied van leesvaardigheid, welbevinden, kansenongelijkheid en toetsgedrag.

Houd deze pagina in de gaten of word lid van onze LinkedIn-pagina PISA Nederland en blijf op de hoogte van alle nieuwe resultaten.

— Leesvaardigheid —

Opmerkelijke verschillen jongens en meisjes

Er is een opmerkelijk verschil tussen jongens en meisjes: meisjes lezen beter en voelen zich ook meer competent dan jongens, maar rapporteren tegelijkertijd ook dat ze lezen moeilijker vinden. Meisjes lijken zich ook in het algemeen meer zorgen te maken over falen dan jongens.

Vicieuze cirkel lager leesplezier en lagere leesvaardigheid

Hoe lager het leesplezier, hoe minder er wordt gelezen, en hoe lager de leesvaardigheid – en hoe minder leesplezier. Deze vicieuze cirkel is zorgwekkend. Herkenbaar op jouw school? Bekijk de animatie.

Een kwart van onze 15-jarigen loopt risico op laaggeletterdheid

Een kwart van de 15-jarigen loopt risico op laaggeletterdheid. Leerlingen hebben vooral moeite met het begrijpen en evalueren van teksten. De gevolgen hiervan zie je in onze animatie.

Verdiepend rapport leesvaardigheid

In dit verdiepend rapport gaan we verder in op het leesplezier, zelfbeeld bij het lezen en leesgedrag van 15-jarigen.

Niet alleen de leesvaardigheid is de afgelopen jaren gedaald. Het leesplezier van Nederlandse leerlingen is ook afgenomen ten opzichte van 2009. Bovendien zijn Nederlandse leerlingen minder gaan lezen. Ook in Vlaanderen en Duitsland zien we een daling van het leesplezier en leesgedrag onder 15-jarige leerlingen. Duitse en Vlaamse leerlingen scoren gemiddeld wel hoger op leesvaardigheid dan Nederlandse leerlingen.

Door de grote overeenkomsten met buurlanden in (de daling in) leesplezier, zelfbeeld en leesgedrag lijkt het relevant om krachten te bundelen en van elkaar te leren in het stimuleren van leesplezier, zelfbeeld, leesgedrag en leesvaardigheid. Daarnaast dienen leesplezier en leesvaardigheid in elkaars verlengde te worden gezien. Een daling in leesplezier gaat hand in hand met een daling in leesvaardigheid, en vice versa. Dat betekent dat het belangrijk is om een gecombineerde en preventieve aanpak te kiezen in een poging het tij te keren.

Lees het volledige rapport hier.

— — — — — — — — —

Nieuwsgierig naar alle PISA-resultaten?

Bekijk deze hier:

Meer weten?

Scholen worden willekeurig uitgekozen door PISA om mee te doen. Is jouw school benaderd en wil je meer weten of ben je geïnteresseerd in wat wij doen?

Laat het ons weten!


    Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt en alleen door PISA-Nederland gebruikt.

    Word lid van onze LinkedIn-groep PISA Nederland

    Blijf op de hoogte van nieuwe informatie over de prestaties van Nederlandse scholieren en praat mee over dit onderwerp.